Isolani door naar de volgende beker ronde

Op woensdag 15 november is onze 4 man bekerteam afgereisd naar schaakvereniging de Volewijckers in Amsterdam Noord. Vorig seizoen speelden we daar onze laatste wedstrijd met een overwinning én promotie als resultaat. We begonnen dus positief gestemd aan de wedstrijd. Ons team bestond uit Rafiek, Almar, Hemmo en Simon. Dit was overigens ook de bordvolgorde. Een erg sterke samenstelling als je het mij vraagt. Omdat we in de Zilveren beker competitie spelen zullen we waarschijnlijk spelers rond de 1900 of lagere rating tegenover ons krijgen. Een sportieve uitdaging waarin Isolani sterk kan presteren. Vorig seizoen wisten we nog tot in de halve finale de stukken te schuiven.

Omdat mijn eigen partij vrij intens was heb ik niet veel kunnen zien van de andere borden. Hier volgt een erg korte samenvatting per partij:

Almar speelde een mooie miniatuur partij waarbij de tegenstander niet zo goed begreep wat er allemaal aan de hand was. Daar waar de tegenstander met een simpele pionzet probeerde ruimte te winnen zag Almar zijn kans schoon om een aaneengesloten serie aan slagzetten te doen. De tegenstander gaf na de serie meteen op. Ik denk dat de partij niet langer dan een uur geduurd heeft. Dat gaf de rest van het team een mooie boost. Via bord 2 dus een 0-1 voor Isolani.

Simon speelde naar mijn idee heel lang in een gelijkwaardige stelling. Ik weet niet wat er precies gebeurt is, maar het leek erop dat er ergens in het eindspel een moment van concentratie verlies was waardoor Simon zijn stelling uiteen viel. In mijn beleving is het een zeldzame gebeurtenis dat Simon in de externe competitie een verlies moet noteren. Via bord 4 werd het 1-1.

Hemmo speelde naar wat ik kan herinneren een hele andere opening dan ik van hem gewend ben. Ook al was het een andere opening leek het wel zijn stijl partij waarbij hij zijn tegenstander positioneel lekker kon wegdrukken. Het leverde hem een pionwinst op bij de overgang naar het eindspel. Het resultaat was een remise. Via bord 3 werd het 1,5-1,5.

Op het moment dat Hemmo remise speelde was een remise op bord 1 voldoende om ons te plaatsen voor de volgende ronde. Ik speelde hieronder met wit 1. Pxc5 en bood mijn tegenstander remise aan.

Het vervolg was … Pxc5 2. Dxc5 Ld5 3. Lc4. Ik speel op remise dus ik dacht lekker alles afruilen met hopelijk een pionnen meerderheid op de damevleugel. Speelt mijn tegenstander 3. … Le7

En ik ging hier lekker door met ruilen.. maar had dus kunnen winnen! Ik zie graag in een bericht de oplossing.

Hierna was er heen en weer geblunder en werd in een remise stelling mijn 2e remise aanbod alsnog aangenomen.

Isolani is door naar de volgende beker ronde. Hoera!

Zilveren beker competitie

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie